Go to Top

Stress og Stresshåndtering

Stress og Stresshåndtering

Stress er en sygdom, der kan ramme alle og det er en lidelse, som kan give alvorlige skader på både krop og sjæl. Det er derfor vigtigt at genkende symptomerne på stress og handle på dem. Mindfulness hjælper mod stress 

Stress er en udbredt lidelse

Stress er i dag ved at udvikle sig til en af de mest udbredte psykiske lidelser i vores samfund. Som psykolog med speciale i stress ser jeg dagligt de mange negative konsekvenser af stress. Stress er en tilstand, der overvejende opstår, når man bliver belastet. Der kan være tale om enten ydre eller indre belastninger (stressorer). Stress er kroppens reaktion på belastninger, der overstiger hvad man umiddelbart kan magte, hvilket kan have betydning for vores fysiske og psykiske helbred.

Positiv og negativ stress

Der findes positiv og negativ former for stress. Den positive stress opstår ofte i travle situationer, hvor det er nødvendigt at yde en ekstra indsats. Man er i disse situationer anspændt, men føler stadig fornøjelse med ens udfordringer. Denne form for stress er ikke skadeligt, men tværtimod gavnligt fordi det øger vores ydeevne. Negativ stress opstår når man belastes og samtidig ikke føler, at man evner, at klare belastningen. Den negative stress kan skade helbredet og jo længere tid man er belastet af denne form for stress, jo større er skaden.

Betydningen af stress

Ordet stress kommer af det latinske ord stringere, at stramme eller snøre til. Herved henvises til den situation hvor en person føler, at omgivelserne presser på i en sådan grad, at han eller hun ikke længere føler at kunne klare sig, føler sig trængt op i en krog.
Denne magtesløshed kan herefter give anledning til en række angstlignende symptomer, der kan føre til en egentlig depression.

Stress påvirker både krop og psyke

Stress viser sig på mange forskellige måder hos forskellige mennesker. Stress indvirker på hele organismen og giver derfor både fysiske og psykiske symptomer. Nogen mærker de fysiske tegn først, f.eks. smerter, træthed, hjertebanken og maveproblemer, mens andre først bemærker psykiske symptomer som f.eks. irritabilitet, rastløshed, søvnløshed, hukommelsesproblemer og måske lavt selvværd.
Depressioner ses relativt hyppigt som en følge af stress. Mange taler i den forbindelse om “udbrændthed”, som er en udmattelsesdepression med de tilhørende stresssymptomer.

Stresshåndtering og mindfulness

En af de bedste metoder til at behandle og forebygge stress er mindfulness og de forskellige mindfulness øvelser. Stress er nemlig ikke nødvendigvis kun relateret til selve ens arbejdsbyrde, men til måden hvorpå man forholder sig til den. Tænker man eksempelvis meget frem i tiden og prøver at overskue 14 dages arbejde på en gang, vil man nemmere kunne blive stresset, end hvis man holder sit fokus på hvad man kan gøre her og nu. Jo mere man kan være i nuet og acceptere sin situation desto nemmere bliver det. Når man lærer mindfulness, lærer man at blive bedre til at håndtere sine tanker, bekymringer og forstyrrende følelser. Du kan læse mere om mindfulness på mindfulness bloggen.